El projecte “L’Alt Empordà, una comarca inclusiva, amb salut i sostenible” que compta amb el suport econòmic del Programa Benestar i Comunitat de Dipsalut, té com a finalitat reforçar els dispositius i recursos adreçats a atendre les persones en situació de major vulnerabilitat de la comarca, que tinguin com a objectiu millorar la seva qualitat de vida i l’apoderament de la comunitat i les persones.
El projecte 2020-2021 posa el focus en l’atenció a les situacions de vulnerabilitat social provocades per l’agreujament de la crisi social i econòmica que està generant la pandèmia de la COVID-19. Tal i com demostren informes recents a Catalunya i al conjunt de l’Estat, la crisi de 2008, que encara no s’ha superat, ha generat un increment del risc d’exclusió social dels grups més vulnerables i de les persones que viuen en el llindar de la pobresa. Alhora aquest risc també s’ha estès a d’altres capes de la població que fins fa uns anys gaudien d’una situació més estable. Aquesta situació, lluny de millorar, s’ha vist cronificada en el temps i ni la lleugera recuperació evidenciada per alguns indicadors macroeconòmics (creixement PIB, disminució de l’atur) ha provocat un retrocés de les situacions d’exclusió i vulnerabilitat socia
El projecte, que està promogut i impulsat per l’àrea de Benestar del Consell Comarcal de l’Alt Empordà, preveu el desplegament 2 programes fins al mes de març de 2020. Un primer programa que té com a objectiu garantir la cobertura dels drets econòmics, socials i culturals de les persones i famílies en situació de vulnerabilitat de la comarca, incidint de forma positiva en els determinants de salut de la població. I un segon programa, que té com a objectiu reforçar l’apoderament de persones (autonomia i capacitats individuals) i les seves comunitats per tal que esdevinguin agents de transformació de les seves condicions de vida, incorporant estratègies per facilitar suport emocional que, com a conseqüència de la crisi econòmica, veuen afectada la seva salut i el seu benestar emocional.
Aquesta iniciativa, que dona continuïtat al projecte impulsat l’any 2019, es desenvolupa conjuntament amb l’Ajuntament de Figueres i les entitats socials que actuen en el territori (Càritas, Creu Roja i Fundació Ser.Gi, Fundació Escola Sant Vicenç de Paül-Ksameu, Fundació APIP-ACAM i Associació Ranura), en el marc de la Taula per a la Inclusió i la Cohesió Social de l’Alt Empordà. Els agents implicats en la definició són també els responsables de la implementació de les diferents actuacions previstes en diferents municipis de la comarca.
Els recursos i dispositius del projecte “L’Alt Empordà, una comarca inclusiva, amb salut i sostenible” per al període 2020-2021 són:
1) Programa «Garantir condicions de vida digna»
– Projecte d’alimentació i productes d’higiene (Creu Roja)
– Ajuts per a cobrir necessitats bàsiques (Ajuntament de Figueres)
– Compra d’ordinadors per a infants sense dispositiu i pel seguiment del curs escolar (Ajuntament de Figueres).
– Programa comarcal de prestacions d’urgència social i compra de productes de primera necessitat (Consell Comarca de l’Alt Empordà)
– Projecte d’atenció integral a persones sense llar (Càritas)
– Xarxa d’atenció i accés als serveis públics de dones en situació de vulnerabilitat i entorns de prostitució (Fundació APIP-ACAM)
2) Programa «Fomentar l’autonomia i apoderament de les persones en situació més vulnerable»
– Projecte d’empoderament de dones d’origen subsaharià (Fundació Ser.Gi)
– Projecte de dinamització comunitària local (Consell Comarcal de l’Alt Empordà)
– Programa Àncora (Consell Comarcal de l’Alt Empordà, Creu Roja i Càritas)
– Projecte E-brigada (Consell Comarcal de l’Alt Empordà)
– Tallers d’alfabetització digital (Creu Roja)
– Projecte Zona VIP (Associació Ranura)
– Projecte d’acompanyament a joves que migren sols (Associació Ranura)
– Servei d’Intervenció Educativa (Càritas)
– Projecte Lleure IN-Espai Espiadimonis (Fundació Sant Vicenç de Paül)– Cursos d’alfabetització bàsica (Creu Roja)
– Cursos d’alfabetització bàsica de persones adultes (Creu Roja)
– Formació en alfabetització i coneixement de la llengua catalana per a equips directius i educatius dels recursos de joves que han migrat sols (Consell Comarcal de l’Alt Empordà)