El Síndic de Greuges de Catalunya ha presentat recentment l’Informe sobre el dret al lleure educatiu i a les sortides i colònies escolars.
Aquest informe parteix del lleure com un dels àmbits educatius més fortament afectats per les desigualtats socials en l’accés, que encara presenta mancances importants en la protecció jurídica i en el desplegament de polítiques públiques que garanteixin l’exercici efectiu i l’accés en igualtat d’oportunitats per part dels infants a aquestes activitats.
L’informe, que podeu consultar en aquest enllaç, presenta les dades generals sobre la participació dels infants en el lleure educatiu a Catalunya, un capítol extens en què se subratllen les mancances en aquest àmbit (a nivell jurídic, econòmic i territorial; de reconeixement per part dels infants i famílies; en l’accés en relació a l’edat i el gènere; en l’accessibilitat a equipaments i espais públics; en el reconeixement del caràcter educatiu de les activitats de lleure; en el reconeixement social del professional/educador i en els dèficits en els criteris d’equitat en l’admissió dels infants a les activitats sufragades amb fons públics).
L’informe es tanca amb un capítol de propostes i recomanacions orientades a reforçar el desenvolupament del dret dels infants al lleure educatiu en condicions d’igualtat; el desenvolupament d’ajuts econòmics per a infants socialment desafavorits; el desplegament de plans locals de dinamització del lleure i el reconeixement i promoció dels agents i professionals del lleure.
El lleure educatiu és un dels eixos de treball prioritaris del Pacte per a la Infància a Catalunya signat ara fa un any. El lleure educatiu és també un dels objectius estratègics del Pla per a la Inclusió i la Cohesió Social de l’Alt Empordà 2013-2016 que marca les línies d’acció per facilitar una formació integral en el temps de lleure i el foment de l’educació en valors cívics, el respecte a la comunitat i el medi de tots els infants de la comarca amb independència del seu nivell de renda.